רוצים שגם ההודעה לעיתונות שלכם תופיע פה? שלחו את הידיעה שלכם לכתובת tsarchanit@gmail.com ונשתדל לעלות גם אותה בהקדם האפשרי.

19 בספט׳ 2014

שירותי בריאות כללית משיקה: אפליקציה ייחודית למעקב אחר התפתחות הילד

שירותי בריאות כללית משיקה: אפליקציה ייחודית למעקב אחר התפתחות הילד

הסוף להשוואות: האפליקציה תאפשר לכל הורה לעקוב באופן אינטראקטיבי אחר התפתחות התינוק, על בסיס קריטריונים רפואיים

שירותי בריאות כללית משיקה אפליקציית מובייל להורים: אפליקציה התפתחות הילד אשר מאפשרת לעקוב אחר קצב התפתחותו של התינוק מהלידה ועד גיל שנתיים. האפליקציה פותחה בשיתוף עם רופאים מומחים להתפתחות הילד בכללית והיא מאפשרת להורים, לעקוב בצורה אינטראקטיבית אחר התפתחותו של התינוק, או התינוקת, בצורה פשוטה וחווייתית.

האפליקציה מעניקה להורים שפע של מידע רפואי מתוקף ומאפשרת להתייעץ און־ליין עם אחיות טיפת חלב, עם פיזיותרפיסטים ועם מרפאים בעיסוק. האפליקציה מנחה את ההורים כיצד לבצע מבדקים באופן עצמאי כדי לקבל הערכה ראשונית בנוגע לקצב התפתחות הילד ואינדיקציה על הישגיו ויכולותיו הפסיכו-מוטוריות, בהתאם לגילו. בין המבדקים שניתן לבצע בהדרכת האפליקציה:

  • מבדקי מוטוריקה גסה המאפשרים לבדוק האם התינוק (או התינוקת) מרימים ראש, מתהפכים מהבטן לגב ומתיישב בהתאם לגילו.
  • מבדקי מוטוריקה עדינה המאפשרים לבדוק האם התינוק (או התינוקת) מושיטים יד לחפץ, האם הם כבר בונים מגדל מקוביות, בגיל המתאים.
  • יכולת חברתית האם הוא (או היא) כבר מביטים בפנים מוכרות, מגיבים לקולות חזקים, לשמם ומחייכים חיוך ספונטני.
  • התפתחות השפה האם הם כבר צוחקים בקול, משמיעים הברות, מחקים קולות?


מבדקי ההתפתחות של האפליקציה מלווים בהסברים מקיפים על כל שלב התפתחותי ובאיורים. היא מאפשרת קבלת התראה על מועד שבו מומלץ לבצע את מבדק בהתאם לגילו של הילד. כמו כן, ישנה אפשרות לצפייה ביומן התפתחות ושליחת היומן למייל האישי לצורך הצגתו למעקב בטיפת חלב. באפליקציה אפשר גם למצוא מאגר נרחב של שאלות ותשובות נפוצות שכתבו מומחי הכללית המספקות להורים מידע רב, מתוקף ומבוסס מחקרית.

לדברי מיכאל אורן, סמנכ"ל כללית וראש חטיבת הקהילה "האפליקציה נותנת להורים, ובמיוחד להורים חדשים, מידע חשוב וכלי סקר להערכת קצב התפתחותו של הילד או הילדה. יתרונה של האפליקציה בכך שהיא מאפשרת לעקוב ולתעד הישגי וביצועי הפעוט בסביבתו הטבעית, לקבל מידע מקצועי ומתוקף על כל שלב התפתחותי אליו הגיע הילד" אומר אורן. "במקרים בהם מתעורר חשש לעיכוב התפתחותי, האפליקציה ממליצה לגשת להתייעצות מקצועית. כמו כן, היא משמשת ככלי עזר לצוות המקצועי הודות לעובדה שהיא מאפשרת לתעד בתמונות סטילס או בסרטוני וידאו את ביצועיו ויכולותיו של הילד. הדבר בעל חשיבות היות ולא פעם קורה שילד המתבקש לבצע מבחני התפתחות בחדר האחות או בחדר הרופא, אינו משתף פעולה כיוון שהסיטואציה זרה לו ולכן אינו חושף את מלוא יכולותיו, יכולות אלו ניתנות לתיעוד באפליקציה ולהצגה לצוות הרפואי בשעת הצורך". 

לדברי פרופ' יוסף מאירוביץ, רכז רפואת הילדים בשירותי בריאות כללית: "ההורות בימינו הינה הורות מודעת ומעורבת. מדי יום, אנו פוגשים הורים החשופים למידע רב ונרחב בנושאים הנוגעים לגידול ילדים ומוצפים בשאלות ובתהיות לגבי קצב התפתחות של ילדם ויכולותיו המוטוריות והרגשיות. לא פעם הם נקלעים למצבים של השוואות והערכת הביצועים של ילדם ביחס לילדים אחרים. תהליך ההערכה וההשוואה המתמיד עלול להוביל למעגל לא-רצוי של אי-ודאות או פניה שלא לצורך לקבלת ייעוץ מקצועי. האפליקציה נותנת מענה ראשוני מרגיע למצבים אלה – היא מאפשרת לקבל הערכה ראשונית אם קצב ההתפתחות תקין. מצד משני, במידת הצורך ההורים מקבלים המלצה לגבי מקרים בהם יש צורך לפנות לגורם מקצועי לצורך הערכה האם קיים עיכוב המצריך התערבות מקצועית. פרופ' מאירוביץ מוסיף "על פי הספרות המקצועית בעיות בהתפתחות הילד נפוצות בקרב 3-6% מהילדים. ישנה חשיבות לאיתור מוקדם של מצבים חריגים והפניה לטיפולים הנדרשים בכדי לטפל במצבים בהם נדרשת התערבות, ומאידך למנוע מצבים של פניה לטיפולים שאין בהם צורך". 

על פי נתוני הכללית, התחומים העיקריים שבהם פנו הורים עם ילדיהם לטיפולים ב-2013 היו אלה: 25% הופנו לריפוי בעיסוק; 25% - בנושא קלינאות תקשורת; 23% - בנושא פיזיותרפיה; 17% - הופנו לרופא מומחה להתפתחות; ו-9% קיבלו מענה בנושא טיפולים רגשיים אצל עובד סוציאלי ופסיכולוגי קליני.


אפליקציית התפתחות הילד זמינה למכשירי אייפון ובקרוב תושק בגרסת אנדרואיד. האפליקציה פותחה על ידי חברת Sharkfood.
נשמח אם תבחר להצטרף לקבוצת הפייסבוק שלנו
×
bloggerWidget